Sabayon Linux

Opis

Sabayon Linux to dystrybucja oparta o Gentoo. SL - w odróżnieniu od Gentoo - wykorzystuje system pakietów prekompilowanych zwany Entropią, dzięki któremu proces instalacji systemu oraz oprogramowania w trakcie użytkowania jest znacznie szybszy i prostszy, ponieważ nie wymaga żmudnej kompilacji. Entropią można zarządzać dzięki istniejącym narzędziom zarówno w konsoli (equo) jak i przy pomocy graficznego interfejsu (sulfur). Wymagane pakiety są pobierane na dysk, rozpakowywane i instalowane. System Entropii obsługuje zależności, mamy zatem pewność, że zostaną pobrane wszystkie wymagane pakiety do działania wybranego programu. Twórcy Sabayon Linux nie zrezygnowali jednak z systemu Portage, dzięki czemu mamy dostęp do bogatej listy oprogramowania z możliwością budowania pakietów pod własny sprzęt oraz z wybraną przez siebie konfiguracją.
Mimo uproszczenia procesu instalacji oraz zarządzania prekompilowanymi pakietami system zachowuje znane cechy Gentoo, takie jak szybkość działania i stabilność oraz ogromną ilość dokumentacji przeznaczonej dla Gentoo.
Przygotowano dwa rodzaje pakietów z kernelem: podstawowy - skompilowany pod system typu Desktop i drugi - przygotowany dla serwerów oraz systemów wirtualizacji.

Mamy do dyspozycji kilka wersji LiveDVD (które są jednocześnie przygotowane do instalacji systemu na dysku) do pobrania: ze środowiskami graficznymi GNOME, KDE, a także wersję CoreCD, która pozwala zainstalować podstawowe pakiety do prawidłowego działania systemu. Pozostałe oprogramowanie doinstalujemy sobie dzieki Entropii, dopasowując system do swoich potrzeb.

Twórcy Sabayon Linux zadbali o przepiękną szatę graficzną, która uprzyjemnia nam pracę już od momentu bootowania się systemu. Co więcej, wersja LiveDVD wykrywa m.in. naszą kartę graficzną i uruchamia system w trybie Live ze wsparciem 3D (dostępne są sterowniki dla kart NVIDII i ATI) pokazując pełne możliwości systemu.

Logo systemu

logo_sabayon.png

Screenshots

sabayon42live.png
Screenshots

Download

Lista mirrorów

Linki

Strona Główna projektu
Wiki
Polskie Wiki
Polskie forum Sabayon Linux

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.